Witaminy i Minerały

Wszystko co chciałeś wiedzieć a nie wiedziałeś gdzie szukać!!!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)

WAPŃ (calcium)

Funkcje, zalety:
•    wapń jest głównym minerałem ustroju
•    razem z fosforem odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju i wzrastaniu kości oraz zębów
•    wapń i magnez zapewniają sprawne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego
•    utrzymuje twardość kości i odpowiada za stan zębów
•    zmniejsza ryzyko rozrzedzenia kości i złamań
•    zmniejsza ryzyko raka jelita grubego
•    wpływa na zachowanie miarowego rytmu serca
•    łagodzi bezsenność
•    bierze udział w metabolizmie żelaza
•    wspomaga prace układu nerwowego , szczególnie w przewodzeniu bodźców
•    zapobiega osteoporozie u starczych osób
•    stosowany w celu złagodzenia objawów po ukąszeniach  oraz zwolnienie procesów zapalnych
•    stosowany jako antidotum w zatruciu magnezem
•    zapobiega kurczom mięśni
•    niezbędny do prawidłowego wzrastania i rozwoju
•    jest środkiem alkalizującym żołądkowy kwas solny
•    bierze udział w procesie wchłaniania i uwalniania niektórych hormonów
•    współuczestniczy w procesach metabolizmu niektórych aminokwasów
•    zmniejsza stężenie fosforanów u osób z przewlekłą chorobą nerek
•    stosowany w leczeniu alergii
•    zapobiega wystąpieniu nadciśnienia
•    zapobiega bezsenności i niepokoju

Objawy niedoboru:
•    krzywica
•    osteomalacja
•    osteoporoza
•    częste złamania
•    kurcze mięśniowe
•    drgawki
•     bóle w okolicy krzyżowo-lędźwiowe

Objawy przedawkowania:
•    Dezorientacja
•    Wysokie ciśnienie krwi
•    Nadwrażliwość skóry i oczu na światło
•    Wzmożone pragnienie
•    Wolna, nieregularna czynność serca
•    Depresja
•    Świąd skóry
•    Bóle kości i mięśni
•    Wzmożone oddawanie moczu

Najlepsze źródła naturalne:
•    Mleko i produkty mleczne
•    Sery, tofu
•    Sardynki, łosoś, kawior, krewetki
•    Wodorosty, melasa
•    Soja, migdały, nasiona słonecznika
•    Kapusta włoska, brokuły, warzywa kapustne
•    Orzeszki ziemne, włoskie

Zapotrzebowanie:
Wapń
Grupy ludności                               Zalecane normy       Bezpieczna maksymalna
Dietetyczne           dawka nie powodująca
[mg / dzień]           ryzyka efektów ubocznych

Dzieci 1-3 lat                                         500                                    2500
Dzieci 4-8 lat                                         800                                    2500
Chłopcy 9-13 lat1                                 300                                     2500
Młodzież męska 14-18 lat                    1300                                   2500
Mężczyźni 19-30 lat                             1000                                   2500
Mężczyźni 31-50 lat                             1000                                   2500
Mężczyźni 50-70 lat                             1200                                   2500
Mężczyźni powyżej 70 lat                    1200                                   2500
Dziewczęta 9-13 lat1                            300                                     2500
Młodzież żeńska 14-18 lat                    1300                                  2500
Kobiety 19-30 lat                                  1000                                  2500
Kobiety 31-50 lat                                 1000                                  2500
Kobiety 50-70 lat                                  1200                                   2500
Kobiety powyżej 70 lat                         1200                                   2500
Kobiety ciężarne do 18 lat                   1300                                    2500
Kobiety ciężarne 19-30 lat                   1000                                   2500
Kobiety ciężarne 31-50 lat                    1000                                    2500
Kobiety karmiące do 18 lat                   1300                                    2500
Kobiety karmiące 19-30 lat                  1000                                    2500
Kobiety karmiące 31-50 lat                 1000                                    2500
Co wpływa na lepsze wchłanianie: wchłanianie wapnia w przewodzie pokarmowym wspomaga witamina D, mleczany i cytryniany.
Co wpływa na pogarszanie wchłaniania: duże ilości tłuszczów, kwas szczawiowy, kwas fitynowy

Dla kogo dodatkowa suplementacja:

•    Osoby, u których stwierdza się niewystarczające pokrycie zapotrzebowania dziennego
•    Osoby mające alergię na białko, nietolerujące mleka lub jego przetworów
•    Osoby powyżej 55 roku życia
•    Kobiety w ciąży lub karmiące
•    Osoby nadużywające alkoholu lub narkotyków
•    Osoby chorujące na choroby przewlekle wyniszczające wątrobę lub często narażane na stres
•    Osoby po przejściu zabiegów chirurgicznych
•    Osoby po zabiegach częściowego usunięcia jelita
•    Osoby, które uległy poważnemu poparzeniu lub zranieniu

Znaczenie dla organizmu:
•    Bierze udział w wielu procesach metabolicznych niezbędnych dla prawidłowej czynności nerwów, mięśni, kości
•    Odgrywa ważną rolę w regulacji czynności serca, nerek, w procesie krzepnięcia krwi, w utrzymaniu integralności naczyń krwionośnych
•    Współuczestniczy w utylizacji witaminy B12

Nie stosuj, jeśli…
•    Masz alergię na wapń lub leki alkalizujące
•    Masz kamienie nerkowe
•    Masz duże stężenie wapnia we krwi
•     Chorujesz na sarkoidozę

Poradź się lekarza, jeśli…
•    Chorujesz na nerki
•    Masz zaparcia, zapalenie jelit, biegunkę
•    Masz krwawienie z przewodu pokarmowego
•    Masz zaburzenia czynności serca

Wiek powyżej 55 lat:
•    Występowanie objawów ubocznych jest częstsze
•    Szczególnie należy spodziewać się biegunki lub zaparć

Wapń a ciąża:
•    Można spodziewać się większego zapotrzebowania. Poradź się lekarza
•    Nie stosuj dużych dawek

Wapń a karmienie piersią:
•    Wapń przechodzi do mleka, poradź się lekarza odnośnie stosowania
•    Nie stosuj dużych dawek

Co jeszcze…?!

•    Kości są magazynem wapnia, dlatego zachodzi ciągła wymiana wapnia między kośćcem a krwią
•    Nie usuwaj zewnętrznych części warzyw przygotowanych do gotowania
•    Suplementacja wapnia podczas antybiotykoterapi może zmniejszyć skuteczność leków
•    Dodatkowa suplementacja może zmniejszyć bóle menstruacyjne
•    W przypadku osób, które często chorują na zakażenie dróg moczowych zaleca się przyjmowanie wapnia wraz z sokiem z żurawiny
•    Dodatkowa suplementacja łagodzi objawy szybkiego wzrostu i młodzieży
•    Leki obniżające poziom glukozy we krwi zwiększają zapotrzebowanie na wapń
•    Pijąc dużo napojów gazowanych zubożamy zasoby wapnia w organizmie
•    Aktywność wapnia jest największa w obecności witaminy A, C i D oraz żelaza, magnezu i fosforu
•    Preparaty wapnia najlepiej wchłaniają się podczas posiłków
•    Osoby leżące w łóżku tydzień i dłużej powinny zaopatrzyć się w dodatkową suplementację wapnia gdyż pozycja leżąca powoduje zmniejszenie masy kośćca
•    Przyjmowanie wapnia i magnezu w godzinach wieczornych ułatwia zasypianie i sprawia, że rano czujemy się wypoczęci
•    wapń znajdujący się w warzywach jest słabo przyswajany, ponieważ zawierają one błonnik i kwas szczawiowy
•    siedzący tryb życia powoduje odwapnienie kości
•     prawidłowe gromadzenie się wapnia w dużym stopniu zależy od ćwiczeń fizycznych
•    określenie optymalnych norm podaży wapnia w diecie jest trudne z powodu braku praktycznych możliwości ustalenia stopnia jego przyswajania w indywidualnym przypadku
•    w okresie wzrostu następuje stopniowe wapnienie kości i w dwudziestym roku życia około 90% masy kostnej zastaje uformowanej. W trzydziestym piątym roku życia kościec osiąga maksymalną masę i wysycenie wapniem. Później zaczyna ubywać około 1% masy kostnej rocznie a 10 do 15 lat po menopauzie roczny ubytek masy może osiągnąć wartość 10%. Powoduje to powstawanie osteoporozy, choroby, na którą szczególnie często zapadają kobiety. Ponieważ wapń, jest niezbędnie potrzebny dla utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi, przewodnictwa nerwowego i innych procesów fizjologicznych, w wypadku jego braku w krwi, organizm pobiera go z kości.

Interakcje z innymi składnikami czy lekami:
•    tytoń, alkohol, herbata, kawa,szpinak, rabarbar, otrąb, produkty z pełnego przemiału, świeże owoce i warzywa -> zmniejszone wchłanianie wapnia
•    mleko -> przy dużych ilościach nasila się wchłanianie wapnia z produktów co może doprowadzić do zatrucia

Gdzie znajdę Wapń…?! 100% naturalne suplementy diety
•   Vital 0 -100 mg
•    Vital A – 100 mg
•    vital B – 100 mg
•    Vital AB – 100 mg
•   Full Spectrum – 50 mg
•    Lion Kids D – 35 mg
•    Power Mins – 250 mg
•    Strong Bones – 300 mg
•   Protect 4 Life – 60 mg
•    Mega Protect 4 Life – 100 mg
•    Smokerade – 60 mg
•    Iron Plus – 30 mg
•   Menopausal Formula – 100 mg
•    New Life – 325 mg

www.sklepzdrowia.org
www.annaszubert.pl
www.koenzymq10.net
www.zdrowe-odzywianie.info.pl

www.grzybica.org
www.luteina.org
www.nopal.pl

Wapń (calcium), 5.0 out of 5 based on 5 ratings

Zapytania z google:

  • wapń występowanie
  • wapń w jedzeniu
  • wapno calcium
  • wapń a wapno
  • calcium wapno
  • wapno a wapń
  • wapn zjonizowany
  • wapno a karmienie piersią
  • występowanie wapnia
  • przedawkowanie calcium