Równowaga i różniaca między omega 3, 6, 9

Równowaga  miedzy kwasami Omega dotyczy przede wszystkim Omega 3 i 6.  Dzienna norma to proporcja 4: 5. Przewaga kwasów Omega- 6 nad omega- 3  nie jest wskazana, gdyż wzrasta ona kosztem spadku Omega 3, ponieważ walczą one o te same enzymy.

Różnice:

-Omega 3 i 6 obniżają poziom tójglicerydów, czego nie robią Omega 9,

-Omega 3 i 6 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a Omega 9 to jednonienasycone kwasy tłuszczowe,

– Omega 3 i 6 zachowują swoje właściwości tylko w normalnej temperaturze, przy podgrzewaniu np. smażeniu tracą swoje dobroczynne cechy, z kolei Omega 9 poddawane działaniu wysokich temperatur, nie tracą  swych właściwości,

– Omega 3 i 6 pełnią funkcją budulcową komórek,

– Omega 3 i 6 mają działanie przeciwzapalne znajdują szerokie zastosowanie w leczeniu chorób stawów, zapewniają prawidłowy rozwój płodu i niemowlęcia, wykazują działanie wzmacniające organizm

Podobieństwa:

– wszystkie trzy kwasy Omega należą do nienasyconych kwasów tłuszczowych,

– wszystkie trzy kwasy Omega wpływają na zmniejszenie poziomu złego cholesterolu we krwi, regulują ciśnienie krwi i działają przeciwmiażdżycowo,

– Omega 3,6,9 nie są wytwarzane przez organizm człowieka, można je dostarczyć tylko z zewnątrz,

– Omega 3,6,9 mają swoje źródła zarówno w tłuszczach roślinnych, jak i zwierzęcych.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz