Budowa kwasów tłuszczowych

BUDOWA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH

Mimo, że organizm człowieka sam nie jest w stanie wytworzyć kwasów tłuszczowych, to okazuje się, że są one bardzo potrzebne, zwłaszcza jeżeli chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, dlatego powinniśmy pozyskiwać je z pożywienia. Stanowią one bowiem źródło energii oraz dobrze wpływają na stan naszego układu krwionośnego. Niektórzy z nas zastanawiają się, czemu ostatnio tak mocno promowane jest, aby jeść ryby morskie. Wyjaśnienie jest dość proste, chodzi głównie o zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega-3, a właśnie z takich w 60% jest zbudowany nasz mózg. Długołańcuchowe wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe, ponieważ do takich właśnie należą kwasy omega-3, to takie, w których połączenia atomów węgla w wielu miejscach są wiązaniami podwójnymi.
W kwasach omega-3 ostatnie podwójne wiązanie ma miejsce przy trzecim – licząc od końca – atomie węgla i stąd ich nazwa. Należy wspomnieć, że kwasy omega-3 są nazywane niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT), ponieważ z racji, że nasz organizm sam ich nie produkuje, a potrzebujemy ich określonej dawki, powinniśmy pobierać je z żywności. Jednym z ważniejszych nienasyconych kwasów tłuszczowych jest kwas dekosoheksaenowy (DHA). Składa się on z 22-węglowego łańcucha oraz sześciu podwójnych wiązań. Najwięcej kwasu dekosoheksaenowego występuje w tłuszczu rybim.
Warto wspomnieć, że niedobór kwasu DHA może spowodować niski poziom serotoniny w mózgu, co z kolei może prowadzić do ADHD, choroby Alzheimera, czy depresji. Innym kwasem, należącym do rodziny wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych, również zawartym w rybach, jest kwas eikozapentaenowy (EPA), który nazywany jest również kwasem tymodonowym. Kwas ten z kolei składa się z 20 atomów węgla i posiada pięć podwójnych wiązań, stosuje się go razem z – wymienionym powyżej – kwasem dekosoheaksenowym. Kwas eikozapentaenowy pomaga w czasie nauki, dzięki niemu nie mamy problemów z koncentracją. Jeszcze jednym, równie istotnym kwasem z rodziny niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, jest kwas α-linolenowy (ALA), pochodzący między innymi z oleju lnianego, sojowego i rzepakowego. Warto wspomnieć, iż nasz organizm jest w stanie kwas α-linolenowy samodzielnie zamienić w kwasy DHA i EPA.