Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – charakterystyka

Kwasy nienasycone są ważne dla naszego organizmu, dlatego powinniśmy co jakiś czas je uzupełniać, aby nie wystąpił niedobór, ponieważ może on spowodować fatalne skutki dla naszego zdrowia, na przykład problemy z pamięcią, a nawet zawał, czy wylew.

Jednymi z głównych przedstawicieli nienasyconych kwasów tłuszczowych są kwasy tłuszczowe jednonienasycone. Zawierają one jedno podwójne wiązanie, a ich źródła można upatrywać zarówno w tłuszczach zwierzęcych, jak i roślinnych. Dzięki badaniom, dowiadujemy się, iż kwasy tłuszczowe jednonienasycone pełnią rolę profilaktyczną, gdyż chronią nas przed chorobami serca, a także miażdżycą.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone możemy znaleźć przede wszystkim:

  • w oliwie z oliwek, ale ich źródłem mogą być również
  • oleje rzepakowe,
  • arachidowe
  • oraz wytwarzane za ich pomocą margaryny.

Nie do końca wiadomo, jak właściwie działają kwasy tłuszczowe jednonienasycone, pewne jest jednak to, że zmniejszają one stężenie „złego” cholesterolu w organizmie. Ponadto, kwasy tłuszczowe jednonienasycone doskonale wpływają na stan układu krwionośnego w związku z czym zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu. 

Wymienione kwasy tłuszczowe mają swój udział w produkcji hormonów. Dodatkowo, bardzo korzystnie wpływają na centralny układ nerwowy, ponieważ powodują to, że powstają połączenia nerwowe między komórkami nerwowymi mózgu. Powinniśmy także zasięgnąć tłuszczów jednonienasyconych, kiedy cierpimy na cukrzycę typu 2, dzięki tłuszczom bowiem zostaje redukowany poziom glukozy. Warto wspomnieć, iż jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą zupełnie zastępować w odżywianiu tłuszcze nasycone, przemawia za tym fakt, że mają działanie profilaktyczne, jeżeli chodzi o miażdżycę oraz choroby serca. Ponadto, nie odkładają się w organizmie, ponieważ są bardzo szybko przez niego spalane. Oprócz wspomnianej oliwy z oliwek i olejów, chcąc uzupełnić w swoim organizmie poziom kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, powinniśmy zwrócić uwagę również na spożywanie orzeszków ziemnych, orzechów laskowych, pistacjowych czy migdałów, gdyż są zawarte również w nich.