Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – charakterystyka

Kwasy tłuszczowe są źródłem energii dla organizmu. Możemy wyróżnić trzy rodzaje tłuszczów, mianowicie tłuszcze nasycone, których źródła należy upatrywać przede wszystkim w mięsie zwierzęcym, maśle czy oleju kokosowym, tłuszcze jednonienasycone, których głównym źródłem jest oliwa z oliwek i tłuszcze wielonienasycone.

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone nazywa się także niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Wśród nich wyróżnia się wielonienasycone kwasy omega-6 oraz wielonienasycone kwasy omega-3. Pierwsze z nich, czyli kwasy omega-6 zawarte są w olejach roślinnych, na przykład słonecznikowym, kukurydzianym lub sojowym.
Kwasy omega-6 przeciwdziałają miażdżycy, a także są jednym z budulców błon komórkowych. Zalicza się do nich takie kwasy jak linolowy (zawarty właśnie w wymienionych olejach roślinnych), γ- linolenowy, który zawarty jest w oleju z wiesiołka oraz kwas arachidynowy – ten możemy znaleźć w mięsie i produktach mięsnych.

Drugim rodzajem kwasów tłuszczowych wielonienasyconych są kwasy omega-3. Są one zawarte przede wszystkim w rybach morskich, dlatego tak popularne ostatnio stało się promowanie ich regularnego spożywania. Zaliczamy do nich kwas dokozaheksaenowy oraz kwas eikozapentaenowy. Mimo, że organizm nie potrafi sam ich wytworzyć, a są one dla człowieka niezbędne – jak mówi ich nazwa – może on je wyprodukować, kiedy dostarczymy mu kwas α-linolenowy. Warto dbać o to, żeby wymienione kwasy tłuszczowe wielonienasycone były w odpowiednich ilościach dostarczane organizmom dzieci i młodzieży, ponieważ korzystnie wpływają na ich rozwój i zwiększają koncentrację podczas nauki. Jeżeli chodzi o dorosłych, również mają pozytywny wpływ, gdyż poprawiają ich zdrowie, zwłaszcza jeśli chodzi o układ krążeniowy, albowiem zmniejszają ryzyko zawału lub wylewu.

Ponadto, kwasy tłuszczowe wielonienasycone sprawiają, że zmniejsza się stężenie „złego” cholesterolu w organizmie, a w zamian zwiększa się stężenie „dobrego” cholesterolu. Kwasy omega-3 i omega-6 powodują również zmniejszenie agregacji płytek krwi, co skutecznie zapobiega jej krzepnięciu i miażdżycy.