Olej lniany

Olej lniany charakteryzuje korzystny skład kwasów tłuszczowych: omega-3 i omega-6. Te należą do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych – NNKT.  Organizm człowieka  sam nie jest w stanie wyprodukować ich, a potrzebuje ich do funkcjonowania.

Proporcje  tych kwasów produkcie jakim jest olej lniany wynoszą 1:1, podczas kiedy przeciętnie spożywamy je w niekorzystnej proporcji 1:50. Przewaga kwasu omega-6 w naszej diecie może prowadzić do wielu chorób m.in. układu krążenia.

Skład:

Poza dobroczynnymi tłuszczami – omega- 3 i 6 zawiera także witaminy: A, D, E , K, a także wspomaga ich przyswajalność ze spożywanych produktów.

Uzyskiwanie:

Tłoczony jest z nasion lnu na zimno, koniecznie z dojrzałych.  Ma bursztynowy kolor i dość gęstą konsystencją. Charakteryzuje się  lekko orzechowym lub rybim zapachem. W smaku gorzki.

Zastosowanie:

Olej lniany stanowi składnik licznych diet np.  dr Ludwig.  Ma również zastosowanie w malarstwie czy przemyśle  spożywczym.

Działanie:

  • pomaga w regeneracji i budowie błon komórkowych oraz kory mózgowej,
  • wpływa korzystnie na układ krążenia,
  • obniża poziom cholesterolu i trój glicerydów,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca,
  • fitohormony w nim zawarte pomagają w leczeniu stanów zapalnych jelit i hamują rozwój kamieni żółciowych,
  • pomaga zrzucić wagę u osób otyłych,
  • przyspiesza przemianę materii osobom z niedoczynnością tarczycy,
  • korzystnie wpływa na cykl miesiączkowy- reguluje go i zmniejsza obfitość krwawienia, gdyż zawiera hormony lignany,
  • łagodzi obawy chorób skórnych np. egzemy, łuszczycy, trądziku różowatym.

Spożywanie:

Olej lniany spożywa się tylko na zimno. Nie można podgrzewać  go czy też używać do smażenia- wtedy traci wszystkie  swoje dobroczynne właściwości.

Zaleca się  spożywanie go do 4 łyżek stołowych dziennie.  Można dodawać go w większych ilościach do zimnych potraw takich jak np., sałatki, surówki, dresingi, pasty kanapkowe.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz