Tłuszcze roślinne i zwierzęce

Substancjami jakie dostarczają człowiekowi energii są węglowodany, białka oraz tłuszcze. Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia tłuszcze nie mogą przekraczać 1/3 dziennego zapotrzebowana organizmu  człowieka na energię.

Wyróżnia się trzy rodzaje tłuszczów: nasycone (mające źródło w produktach pochodzenia zwierzęcego), tłuszcze jednonienasycone (oliwa z oliwek) i tłuszcze wielonienasycone (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – Omega 3,6,9).

Przyglądając się tłuszczom roślinnym powinniśmy wiedzieć, iż otrzymujemy je z roślin oleistych. Różnią się między sobą – jedne pochodzą z nasion a inne z owoców tych roślin. Najpowszechniejszymi są olej z rzepaku, słonecznika i oliwek. Na rynku możemy także zobaczyć rzadkie oleje z dyni, pestek winogron itp. W tłuszczach pochodzenia roślinnego jest spora ilość witaminy E – czyli przeciwutleniaczy. W tłuszczach roślinnych znajdują się kwasy nienasycone. Są one niezbędnymi dla dobrego funkcjonowania  ludzkiego organizmu, bo nie jest on w stanie wyprodukować ich sam. Dlatego tak niezbędne jest przyjmowanie ich na drodze z pokarmem.

Drugim rodzajem tłuszczów są tłuszcze zwierzęce.

Te odnajdziemy w produktach z mleka czyli np. śmietanie, serach oraz produktów zwierzęcych czyli mięsie zwierząt.
W tych tłuszczach zwierzęcych w przewadze są kwasy tłuszczowe nasycone. Mają witaminy A i D. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego mają formę stałą, w przeciwieństwie do płynnej konsystencji tłuszczy roślinnych. Wyjątek stanowi tran- tłuszcz zwierzęcy w płynnej postaci. Są źródłem energii, ale ich zadaniem jest również ochranianie narządów wewnętrznych i transport witamin. Tłuszcze zwierzęce są jednak źródłem złego cholesterolu, dlatego wskazane jest spożywanie tłuszczy z roślin. Zbyt doża ilość cholesterolu w organizmie może prowadzić do chorób układu krążenia, otyłości, pojawienia się nowotworu itp.

Proponuje się zamiast jeść mięso zwierząt, przerzucić się na ryby, dzięki nim większym poziom tego dobrego cholesterolu za sprawą kwasów Omega, jakie zawierają. Warto także zmienić tradycyjny olej do smażenia na np. olej lniany czy oliwę z oliwek- wyjdzie nam to tylko na zdrowie. Kwasy omega są konieczne, gdyż zwiększają naszą odporność i równocześnie zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia.