O grupie krwi A

CECHY GRUPY:
U osobników z grupą “A” zazwyczaj występuje niski poziom kwasu żołądkowego, co wiąże się ze słabym trawieniem białka pochodzenia zwierzęcego, podobnie działa nabiał, który dodatkowo powoduje reakcje insulinowe spowalniające metabolizm. O wiele lepiej trawione są proteiny pochodzenia roślinnego, które dodają wiele energii, dlatego spora grupa osobników z grupą krwi “A” to wegetarianie. Najlepszym rozwiązaniem dla osób mających grupę krwi “A” byłoby całkowite usunięcie mięsa z codziennego menu, a zastąpienie go np. rybami czy tofu. Przeciwnikom tak radykalnych zmian można zasugerować, by np. podczas przyrządzania potraw mięsnych, nie były one mocno smażone, a raczej gotowane lub pieczone. Największą zmorą są mięsa przetwarzane takie jak parówki czy szynki. Są one “naszprycowane” saletrą, która ma duży wpływ na powstawanie nowotworu żołądka.

Kolejną grupą produktów, które są tolerowane przez osoby z grupą krwi “A”, lecz w niedużych ilościach są produkty mleczne. Nieszkodliwe są jogurty i kefiry zawierające kultury bakterii z niską zawartością tłuszczu, którego osoby z grupą krwi “A” nie potrzebują dużo. By pomóc w trawieniu i wydalaniu wystarczy np. łyżka stołowa wskazanego oleju dodawana do surówek czy duszonych warzyw. Z racji tego, że proteiny zwierzęce powinny być wyeliminowane z diety, by dostarczyć korzystnych uzupełnień, zaleca się spożywanie orzechów i pestek, które dostarczają ważnych składników białkowych. Rewelacyjnym substytutem protein pochodzących z mięsa są dla tej grupy białka roślinne roślin strączkowych.

Zboża i produkty zbożowe mają korzystny wpływ na zdrowie, jednak należy zwracać uwagę, by były całościowe, to znaczy nie oczyszczone i nie pozbawione najwartościowszych składników.
Osobom z grupą krwi “A” bardzo dobrze służą świeże warzywa, mało przetworzone i w postaci naturalnej bądź lekko gotowane, np. na parze, dostarczają one bowiem minerałów i enzymów oraz są świetnym źródłem antyoksydantów. Brokuły to warzywa, bardzo wskazane ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające, dzięki którym wzmacniają odporność organizmu. Podobnie działa czosnek, który jest dodatkowo naturalnym antybiotykiem.
Dla grupy krwi “A” jest wiele szczególnie wskazanych owoców, zwłaszcza tych, które zawierają witaminę C, będącą antyutleniaczem zapobiegającym rakowi żołądka w tym np. kiwi i grejpfruty. Można również wypijać na czczo szklankę wody z sokiem z połowy cytryny, co pomaga w redukcji śluzu zgromadzonego przez noc w przewodzie pokarmowym. Natomiast w ciągu dnia, do woli można spożywać soki z zalecanych owoców, najlepiej jednak by były one pite na świeżo zaraz po wyciśnięciu, ponieważ tylko wówczas są napojem pełnowartościowym.
Picie kawy, w rozsądnych ilościach, zwiększa poziom kwasu żołądkowego, którego tej grupie brakuje, zatem osoby z grupą krwi “A” mogą sobie pozwolić na jej spożywanie. Pozytywnie na naczynia sercowe wpływa czerwone wino, pite w umiarkowanych ilościach. Obniża ono ryzyko wystąpienia chorób serca, podobnie głóg. Z ziół szczególnie korzystny wpływ na system odpornościowy ma echinacea, łopian lub też aloes. Pozytywne działanie na osoby z grupą krwi “A” ma rozgrzewający w chłodne wieczory imbir, oraz odprężający napar z rumianku.
Niezbyt przychylne działanie na organizm ma ocet i przetwory, które go zawierają, np. keczup, który oprócz octu zawiera pomidory, również niewskazane dla tej grupy.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dostarczanie do organizmu witamin z grupy B, zwłaszcza kwasu foliowego i witaminy B12, która jest słabo absorbowana, a jej niedobór, głównie u osób starszych może powodować przypadłości neurologiczne. Braki kwasu foliowego mogą powodować anemię. Najwięcej tych składników można znaleźć we wspomnianych już brokułach, a także w szpinaku, szparagach, drożdżach i czerwonych buraczkach. Witaminy z grupy B występują zawsze razem w pożywieniu i w takiej postaci są najlepiej przyswajalne. W dużych ilościach występują w proteinach zwierzęcych, które nie są wskazane dla grupy krwi “A”, dlatego witaminy te można czerpać np. z produktów sojowych takich jak miso, sos sojowy, szpinak, chlorella.
Osoby z grupą krwi “A” mają predyspozycje do zachorowań na nowotwory, szczególnie raka żołądka i gruczołu sutkowego dlatego tak istotne jest by spożywana żywność była pełnowartościowa i naturalna oraz uwzględniała substancje zapobiegające występowaniu tych schorzeń. Niezwykle ważną grupą są tu antyoksydanty, które nie tylko eliminują i zastępują uszkodzone cząsteczki, nienadające się do naprawy, ale też przeciwdziałają powstawaniu oraz oczyszczają z niepożądanych substancji powstałych przez działanie wolnych rodników. Do antyoksydantów należą witaminy A, C, E, oraz niektóre substancje roślinne i minerały jak np. selen.

Jakie możliwości daje dieta grupy krwi “A”
Stosowanie odpowiedniej diety wzmacnia układ immunologiczny, potencjalnie zapobiegając rozwojowi chorób zagrażających życiu, dodatkowo można szybko schudnąć. Pokarmy pochodzenia zwierzęcego spowalniają metabolizm u osób z grupą krwi “A” co powoduje odkładanie się tłuszczu w organizmie. Eliminacja z diety toksycznych produktów pozwala na znaczną utratę zbędnych kilogramów.

Produkty spożywcze dla grupy krwi “A”:
Pszenica – osoby z grupą krwi “A” mogą spożywać pszenicę, ale nie powinny jej jeść zbyt wiele ponieważ przyczynia się to do nadmiernego zakwaszania tkanki mięśniowej.
Nabiał powoduje reakcje insulinowe spowalniające metabolizm oraz jest słabo trawiony przez osoby z grupą krwi “A”. Dodatkowo w produktach mlecznych zawarte są duże ilość tłuszczów nasyconych upośledzających serce i prowadzących do cukrzycy i otyłości.
Najkorzystniejsze dla tej grupy krwi jest pożywienie niskotłuszczowe uzupełniane warzywami i zbożami oraz całkowita eliminacja mięsa z diety.

Żywność sprzyjająca wzrostowi wagi:
pszenica – spożywana w nadmiarze osłabia utylizację kalorii
fasolka nerkowata i limeńska – zaburzają wydzielanie enzymów trawiennych oraz spowalniają metabolizm
nabiał – zaburza metabolizm składników odżywczych
mięso – jest słabo trawione, zwiększa ilość toksyn trawiennych, magazynowane jest w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej

Żywność sprzyjająca spadkowi wagi:
oleje roślinne – wzmagają skuteczność trawienia, przeciwdziałają zatrzymywaniu się płynów
warzywa – wzmagają skuteczność metabolizmu, przyspieszają ruch robaczkowy jelit
produkty sojowe – są szybko metabolizowane, wzmagają skuteczność trawienia
ananas – przyspiesza ruchy robaczkowe jelit, zwiększa utylizację kalorii