Bioprzyswajalność omega 3 z dodatkiem oleju rybiego

Kwasy omega-3 w największej ilości występujące w tłustych rybach morskich i owocach morza muszą być dostarczane organizmowi z zewnątrz w postaci pożywienia, gdyż organizm sam nie potrafi ich syntetyzować. Przeważnie w organizmie człowieka wykorzystuje się kwasy omega-3 w postaci LC-PUFA czyli długołańcuchowych wielonienasyconych pochodnych tych kwasów. Ze względu na swoją budowę, kwasy omega-3 LC PUFA są wyjątkowo łatwo przyswajalne przez organizm człowieka, dlatego zaleca się ich dostarczanie osobom w każdym wieku, nawet wcześniakom, choć te mają zapewnioną ich odpowiednią podaż w mleku matki, nie trzeba ich suplementować.

Warto jednak dzieci już od najmłodszych lat karmić tak, by ich dieta była bogata w ryby i owoce morza, gdyż witamina D zawarta w oleju rybim jest szczególnie ważna dla nich i potrzebna w okresie rozwoju fizycznego. Dobrym źródłem kwasów omega-3 jest olej lniany, który w połączeniu w białym serem staje się łatwiej rozpuszczalny w wodzie, przez co jest jeszcze lepiej przyswajany przez organizm. Dzięki temu może dostawać się nawet do najmniejszych naczyń włosowatych i oczyszczać żyły i tętnice ze złogów tłuszczu.

Z badań wynika, iż przyswajalność omega-3 z żywności zawierającej olej rybi, czyli bezpośrednio z ryb jest wyższa niż z suplementów diety ale porównywane były suplementy syntetyczne. Biorąc pod uwagę że zwykle przyswajamy 2-10% z pożywienia warto zainteresować się naturalnymi suplementami gdzie ta wchłanialność wzrasta do nawet 92-98%. Jest to spowodowane prawdopodobnie występowaniem w rybach dodatkowych innych składników i substancji oraz to, że większa masa tłuszczowa w przewodzie pokarmowym jest przyczyną większej absorpcji. Dlatego też powinno się raczej spożywać ryby niż tylko suplementować się kapsułkami zawierającymi olej rybi, a w wypadku suplementacji lepiej zażywać kapsułki w trakcie posiłków obfitujących w tłuszcze. Jest to kolejny argument przemawiający za tym, iż lepiej ryby jeść w większych ilościach niż dotychczas oraz w postaci jak najmniej przetworzone, najlepiej gotowane na parze lub pieczone w folii, by zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią podaż niezbędnych kwasów tłuszczowych oraz odpowiednie ich stężenie we krwi.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz