Witamina T

Witamina T

Witamina T to zespół substancji (frakcja) wyodrębnionych z nasion sezamu, żółtek jaj, owadów i grzybów. Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, odporną na ogrzewanie. Frakcja ta podawana ludziom i zwierzętom powoduje zwiększenie krzepliwości krwi (wzrost liczby trombocytów) oraz pobudzenie hemopoezy (procesów krwiotwórczych). Istnieją doniesienia, że zwiększa koncentrację i poprawia pamięć. Nie ustalono struktury chemicznej witaminy T, a jej istnienie w dosłownym znaczeniu jako jednorodnego związku niezbędnego do życia – jest kontrowersyjne.

Witamina T wspomaga procesy krzepnięcia i wytwarzania trombocytów czyli płytek krwi a tym samym wspomaga zwalczanie schorzeń związanych z zaburzeniem krzepnięcia i szeroko pojętej niedo0krwistości. Nie określono też dziennego zapotrzebowania na nią, ani nie wykazano jej toksyczności.

Witamina T jest nazywana również witaminy O, witaminy B11 albo witaminą Bt. Jej chemiczna nazwa i szerzej znana jest jako karnityna. Z racji, że nie jest ona uznawana przez środowisko naukowe za witaminę to nie przeprowadza się nad nią szczególnych badań ale za to znana jest dobrze w środowisku sportowców.

Karnityna w stanie naturalnym obecna jest zwłaszcza w tkankach zwierzęcych, ludzkich oraz w żółtku jaj. W świecie roślinnym można ją znaleźć w ziarnie sezamu i dyni i w mikroskopijnych ilościach wszystkich ziaren zbożowych. Najwięcej informacji o tej witaminie dotyczy jej wpływu na krew, a dokładniej na płytki krwi, które są ostatnim stadium krzepnięcia krwi. Wpływa ona również na czynniki przeciwhemofilowe przeciwdziałając niedokrwistości wtórnej u osób chorych na hemofilię. W organizmie człowieka karnityna pobudza funkcje trawienne, szczególnie żołądka, trzustki i pęcherzyka żółciowego. Powoduje to w bardzo krótkim czasie wzrost apetytu a także lepsze wykorzystanie anaboliczne substancji odżywczych. Karnitynę można zatem stosować w przypadkach niedożywienia, u osób starszych, a także w pediatrii podając ją wcześniakom lub dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi spowodowanymi brakiem łaknienia. Sportowcy wykorzystują ją do zwiększenia efektywności treningu, zwiększenia i przyśpieszenia metabolizmu ale przede wszystkim daje efekt „rozrostu” mięśni.

Funkcje, zalety witaminy T:

  • pobudza podział komórkowy
  • wzmacnia działanie potasu
  • stymuluje funkcje trawienne żołądka, trzustki i pęcherzyka żółciowego
  • zapewnia stały dopływ energii
  • uważa się, że wzmacnia krwinki czerwone
  • przyśpiesza rozrost mięśni
  • ułatwia treningi

Niedobór witaminy T:

  • nie stwierdzono żadnych konkretów ale zauważono, że gdy wyeliminowano mięso oraz jajka z diety spadała ilość płytek krwi

Karnityna nie jest cudownym środkiem, pozwalającym stracić z dnia na dzień nadmiar kilogramów. Jest jednak witaminą, niezbędną do spalania tłuszczu zapasowego, najcenniejszą dla tych, których dotyka problem nadwagi albo chce zwiększyć efekt treningów siłowych.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz