Witaminy i Minerały

Wszystko co chciałeś wiedzieć a nie wiedziałeś gdzie szukać!!!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (13 votes cast)

Witamina D:

Witamina D obejmuje witaminę D1 (kalcyferol), D2 (ergokalcyferol) oraz D3 (cholekalcyferol). Witamina D1 znajduje się w tranie, D2 jest wytwarzana w roślinach wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych, natomiast witamina D3 powstaje w skórze ludzi i zwierząt i jako jedną z niewielu witamin organizm może wyprodukować sam pod wpływem promieni słonecznych o długości fali 296-310nm , które przemieniają zawarty w skórze człowieka 7-dehydrocholesterol (tzw. prowitamina D3 pochodzenia endogennego) w cholekalcyferol.  Witamina D jest ściśle związana z przemianą wapnia i fosforu – głównych substancji kościotwórczych. Witamina D ma kilka nazw takich jak Kalcyferol, ergokalcyferol, cholekalcyferol, witamina przeciwkrzywiczna. Jest to jedyna witamina którą organizm sam może zsyntetyzować przy pomocy światła. Witamina rozpuszczalna w tłuszczach dlatego należy produkty w nią bogate wzbogacać o tłuszcze w celu lepszego przyswojenia.

Funkcje, zalety:
•    zwiększa wchłanianie wapnia i fosforanów z przewodu pokarmowego
•    sprzyja kostnieniu
•    mineralizacja kości
•    zapobiega powstawaniu skurczy w mięśniach
•    dba o nasz układ nerwowy
•    hamuje ilość wydalanego wapnia i fosforanów z organizmu
•    obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak chłoniak nieziarniczy, rak okrężnicy, rak piersi, rak prostaty
•    reguluje wydzielanie insuliny
•    łagodzi stany zapalne skóry i im zapobiega
•    zwiększa odporność gdyż wpływa na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty)
•    wpływa na słuch, gdyż dba o kostki ucha wewnętrznego.

Funkcje, zalety niepotwierdzone:
•    w leczeniu zapaleń stawów
•    zapobiega starzeniu się
•    w leczeniu alkoholizmu
•     w leczeniu trądziku
•    W leczeniu przeciw wirusowi opryszczki i półpaśca
•    W leczeniu mukowiscydozy

Najlepsze źródła naturalne:

Witamina D występuje tylko organizmach zwierzęcych. W roślinach znajdują się sterole z których witamina D pod wpływem naświetlania. Najbogatszym źródłem witaminy D jest tran czyli jedyny tłuszcz w płynnej formie znajdujący się w wątrobie zwierząt morskich jak i niektórych ryb oraz w wątrobie ptaków i ssaków. Witamina D zawarta jest także w przetworach mlecznych takich jak ser, śmietana, masło oraz w samym mleku. W okresie letnim mleko jest bardziej wartościowe w witaminę D ze względu na odległość ziemi od słońca oraz długości dnia.

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

•    witamina A, witamina C, witamina E, wapń, fosfor, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, światło słoneczne

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:
•    alkohol, środki przeczyszczające, kortykosterydy

Zapotrzebowanie:

Grupy ludności    Witamina D
Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień]    Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [µg / dzień]
Dzieci 1-3 lat    5    50
Dzieci 4-8 lat    5    50
Chłopcy 9-13 lat    5    50
Młodzież męska 14-18 lat    5    50
Mężczyźni 19-30 lat    5    50
Mężczyźni 31-50 lat    5    50
Mężczyźni 50-70 lat    10    50
Mężczyźni powyżej 70 lat    15    50
Dziewczęta 9-13 lat    5    50
Młodzież żeńska 14-18 lat    5    50
Kobiety 19-30 lat    5    50
Kobiety 31-50 lat    5    50
Kobiety 50-70 lat    10    50
Kobiety powyżej 70 lat    15    50
Kobiety ciężarne do 18 lat    5    50
Kobiety ciężarne 19-30 lat    5    50
Kobiety ciężarne 31-50 lat    5    50
Kobiety karmiące do 18 lat    5    50
Kobiety karmiące 19-30 lat    5    50
Kobiety karmiące 31-50 lat    5    50
*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Objawy niedoboru:
Witamina D jest ta witamina której niedobór w pokarmie zdarza się najczęściej. Dlatego dzieciom należy te witamine podawać dodatkowo zwłaszcza w okresie zimowym.
•    u dzieci i niemowląt powoduje krzywicę (niedostatek uwapnienia kości)
•     u dzieci starszych i młodzieży – krzywica późna
•    U osób dorosłych zaburzenia struktury kości – osteomalacja i zrzeszotnienie kości
•    stany zapalne skóry
•    krótkowzroczność,
•    dolegliwości nerwicowe
•    bezsenność
•    zapalenie spojówek
•     zmniejszenie odporności
•    pogorszenie słuchu
•    osłabienie i wypadanie zębów

Objawy przedawkowania:
•    nudności
•    biegunka
•    spadek masy ciała, brak apetytu
•    notoryczne zmęczenie, senność
•    nadmierne pocenie się
•    choroby oczu
•    świąd skóry
•    zwiększa się ryzyko powstania miażdżycy oraz kamicy nerkowej
•    migreny
•    bóle mięśni, stawów, zębów
•    częstsze oddawanie moczu
•    arytmia
•    opóźnienie w rozwoju dziecka

Nie stosuje, jeśli…
•    masz uczulenie na witaminę  D, ergokalcyferol lub inne pochodne witaminy D

Poradź się lekarza, jeśli…
•    planujesz ciążę a przewlekle zażywasz witaminę D
•    chorujesz na przewlekłą biegunkę lub masz inne problemy związane z układem pokarmowym
•    masz chore nerki, wątrobę lub trzustkę
•    chorujesz na padaczkę
•    chorujesz na serce lub masz problemy z naczyniami wieńcowymi

Wiek powyżej 55 lat:

•    często konieczne jest podawanie ale także częściej obserwuje się objawy uboczne

Witamina D a ciąża:
•    zbyt duża ilość może powodować deformacje płodu
•    nie stosuj dużych dawek lub odstaw

Witamina D a karmienie piersią:
•    stosuj dawkę która jest odpowiednia dla dziecka, skonsultuj się z lekarzem
•    nie stosuj dużych dawek

Co jeszcze…?!
•    Światło słoneczne powoduje tworzenie się witaminy D w skórze. W rejonach gdzie nasłonecznienie jest małe lub średnio umiarkowane konieczne jest dodatkowe uzupełnianie diety w witaminę D
•    Unikaj dużych dawek
•    Osoby biorące leki przeciwdrgawkowe powinny stosować suplementację witaminy D
•    Najskuteczniejsze działanie notuje się w obecności witaminy A, C, choliny, wapnia i fosforu

Interakcje z innymi składnikami czy lekami:
•    Przewlekłe spożywanie dużych ilości alkoholu zmniejsza ilość witaminy D zmagazynowanej w wątrobie

PRZEPISY bogate w WITAMINY i PIERWIASTKI,

czyli jak uzupełnić organizm w niezbędne składniki, a przy tym zjeść konkretnie i smacznie

Gdzie ją znajdę…?! 100% naturalne suplementy dieta:
•    Lion Kids D - 1 mg – multiwitamina dla dzieci w postaci zwierzątek do ssania
•    Menopausal Formula – 2 mg – wspomaga walkę w okresie klimakterium

 

 

www.sklepzdrowia.org
www.annaszubert.pl
www.koenzymq10.net
www.zdrowe-odzywianie.info.pl

www.grzybica.org
www.luteina.org
www.nopal.pl

Witamina D, 5.0 out of 5 based on 13 ratings

Zapytania z google:

  • witamina d3
  • vit d
  • witamina a d3
  • gdzie najwiecek witaminy d3
  • niedobor witaminy d3 padaczka
  • witamina d3 niedobór