Miedź (cuprum)

Miedź (cuprum)

Niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, które zapewniają prawidłowy rozwój organizmu oraz odgrywają kluczową rolę w regulacji podstawowej przemiany materii i termogenezy. Tarczyca wpływa na tak wiele procesów w ustroju, że zaburzenia jej funkcji odbijają się na aktywności wszystkich układów.

Niedobór hormonów tarczycy powoduje spowolnienie procesów metabolicznych w organizmie i niedożywienie tkanek. Charakterystyczny jest wygląd skóry, która staje się niezwykle sucha, zimna, nieco blada. Czasem w bardziej zaawansowanych stadiach można zauważyć wzmożone rogowacenie naskórka, zwłaszcza w okolicy kolan oraz łokci. Włosy również są bardzo suche, łamliwe, w dotyku nieprzyjemnie szorstkie. Często dochodzi do ich wypadania, przy czym zjawisko to narasta powoli, tak więc w początkowej może być prawie niezauważalne. Przy niedoczynności tarczycy może wystąpić również obrzęk limfatyczny, czyli obrzęk tkanek wywołany zastojem chłonki, prowadzący do przewlekłego stanu zapalnego. Nagromadzenie w przestworach międzykomórkowych śluzowatej substancji powoduje zgrubienie tkanki podskórnej i skóry.

Nadczynność tarczycy również może przysporzyć problemów z cerą. Uwagę zwraca wygładona, cienka i stale wilgotna skóra. Paznokcie staja się łamliwe, mają nierówną powierzchnięi czasem zmieniony kolor. W związku z dużą potliwością mogą pojawić się zaczerwienienie i wypryski.

Funkcje, zalety:
•    Potrzebna do wbudowywania żelaza w hemoglobinę
•    Umożliwia wykorzystanie aminokwasu tyrozyny, jako czynnika niezbędnego w procesie pigmentacji skóry i włosów
•    Niezbędna do wykorzystania przez organizm witaminy C
•    Zwiększa wydolność organizmu
•    Współuczestniczy w procesach oddychania wewnątrzkomórkowego
•    Pobudza wzrost włosów
•    Zapobiega powstawaniu nowotworów oraz chorób układu naczyniowo-sercowego
•    Zmniejsza odczyny zapalne
•    Łagodzi obawy zapalenia stawów

Objawy niedoboru:
•    Anemia
•     Obrzęki, zmiany kostne
•    Reumatoidalne zapalenie stawów
•    Zmniejszona odporność na infekcje
•    Nieprawidłowe tworzenie się kolagenu
•    Demineralizacja kości

Objawy przedawkowania:

•    Nudności
•    Wymioty
•    Bóle mięśniowe i brzucha
•    Anemia

Najlepsze źródła naturalne:
•    Jęczmień, soczewica, owies, kiełki pszenicy
•    Orzechy nerkowca, laskowe, włoskie, ziemne
•    Miód
•    Melasa
•     Grzyby
•     Małże, ostrygi, łosoś, krewetki

Zapotrzebowanie:

Grupy ludności    Miedź
Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień]    Bezpieczna maksymalna dawka niepowodująca ryzyka efektów ubocznych
[µg / dzień]
Dzieci 1-3 lat    340    1000
Dzieci 4-8 lat    440    3000
Chłopcy 9-13 lat    700    5000
Młodzież męska 14-18 lat    890    8000
Mężczyźni 19-30 lat    900    10000
Mężczyźni 31-50 lat    900    10000
Mężczyźni 50-70 lat    900    10000
Mężczyźni powyżej 70 lat    900    10000
Dziewczęta 9-13 lat    700    5000
Młodzież żeńska 14-18 lat    890    8000
Kobiety 19-30 lat    900    10000
Kobiety 31-50 lat    900    10000
Kobiety 50-70 lat    900    10000
Kobiety powyżej 70 lat    900    10000
Kobiety ciężarne do 18 lat    1000    8000
Kobiety ciężarne 19-30 lat    1000    10000
Kobiety ciężarne 31-50 lat    1000    10000
Kobiety karmiące do 18 lat    1300    8000
Kobiety karmiące 19-30 lat    1300    10000
Kobiety karmiące 31-50 lat    1300    10000
*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Dla kogo dodatkowa suplementacja…?!

•    Osoby, u których stwierdza się niedostateczne pokrycie zapotrzebowania
•    Osoby powyżej 55 lat
•    Kobiety w ciąży i karmiące piersią
•    Osoby nadużywające alkoholu i narkotyków
•    Osoby przewlekle chorujące o efekcie wyniszczenia wątroby, nerek

Znaczenie dla organizm
u:
•    Miedź jest składnikiem wielu białek i enzymów, między innymi niektórych hydrolaz

Nie stosuj, jeśli…
•    Chorujesz na chorobę Wilsona

Poradź się lekarza, jeśli…

•    Zamierzasz dodatkowo zażywać miedź

Wiek powyżej 55 lat:
•    Nie ma specjalnych zaleceń

Miedź a Ciąża:
•    Stężenie miedzi w surowicy wzrasta, nie stwierdzono, jakie to ma znaczenie dla płodu

Miedź a Karmienie piersią:
•    Nie stosuj dużych dawek

Co jeszcze…?!

•    Nadmiar miedzi może obniżać poziom cynku, co powoduje bezsenność, wypadanie włosów, zaburzenia menstruacji i depresję
•    Gotowanie lub przechowywanie kwaśnych produktów żywnościowych w miedzianych garnkach zwiększa stężenie pierwiastka
•    Stężenie miedzi w surowicy krwi zwiększa się u chorych z reumatologicznym zapaleniem stawów
•    Stężenie miedzi we włosach służy do stwierdzenia poziomu w organizmie

Interakcje z innymi składnikami czy lekami:
•    Cynk, kadm, fityniany, włóknik ->Zaburzają wchłanianie miedzi
•    Doustne środki antykoncepcyjne -> wzrasta stężenie miedzi
•    Witamina C -> duże dawki zaburzają wchłanianie miedzi

Gdzie znajdę miedź…?! 100% naturalne suplementy diety
•    Vital 0 – 500 µg
•    Vital A – 5000 µg
•    vital B – 500 µg
•    Vital AB – 500 µg
•    Full Spectrum – 1500 µg
•    Lion Kids D – 70 µg
•    Power Mins – 500 µg
•    Menopausal Formula – 200 µg
•    New Life – 1000 µg

MIEDŹ
Mikroelement występujący w centrach aktywnych wielu enzymów. Uczestniczy w tworzeniu się kolagenu, w prawidłowym gojeniu się ran, we wchłanianiu i transporcie żelaza, metabolizmie kwasów tłuszczowych i w powstawaniu kwasu nukleinowego RNA.

Niezwykle ważnym zadaniem tego pierwiastka jest czynny udział zarówno w procesach fizjologicznych, jak i odnowy tkanki łącznej. Uczestniczy w procesie melanogenezy – syntezy melaniny – barwnika, który stanowi naturalną formę zabezpieczenia przed promieniowaniem UV. Tyrozynaza rozpoczyna pierwszy etap produkcji melaniny w skórze, a o jej enzymatycznej aktywności decydują dwa atomy miedzi w centrum aktywnym, które mogą zmieniać stopień utlenienia. Miedź bierze też udział w reakcjach syntezy i sieciowania kolagenu oraz elastyny. W efekcie tworzenia wiązań poprzecznych struktury kolagenowe ulegają stabilizacji, stają się nierozpuszczalne i odporne na działanie proteaz. Wiązania te łączą łańcuchy tej samej cząsteczki lub sąsiadujących cząsteczek. Wskutek braku miedzi powstają białka tkanki łącznej pozbawione podstawowej cechy – odporności mechanicznej. (8)

Obecność jonów Cu (II) jest również niezbędna do neutralizacji reaktywnych form tlenu, związanych z metabolizmem tlenowym.