Dieta dla zdrowych oczu

Oczy to jeden z najważniejszych narządów zmysłów, ale nie tylko. Odzwierciedlają nasze emocje, uczestniczą w budowaniu zaufania i są zwierciadłem duszy. Warto zatem o nie zadbać odpowiednio. W tym celu warto zmienić swoje nawyki żywieniowe. Odpowiednia modyfikacja zapewni nam komfort widzenia i zapewni zdrowy wzrok na długie lata.

Najważniejsze, aby w naszej diecie znalazło się dużo antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Są one doskonałe w oczyszczaniu naszego organizmu z wolnych rodników, które zagrażają również naszym oczom. Ze względu na ciężką pracę całego narządu wzroku, produkcja wolnych rodników jest bardzo wysoka. Wśród antyoksydantów najważniejsze są witaminy A, C i E oraz antocyjany i luteina. Te dwie ostatnie pozycje to naturalne barwniki roślinne szeroko występujące w przyrodzie. Antocyjany gwarantują owocom, warzywom i kwiatom czerwone, fioletowe i niebieskie zabarwienie, zaś luteina to barwnik żółty. Jej doskonałymi źródłami są ciemnozielone warzywa takie jak szpinak, kapusta włoska, seler naciowy, brokuły czy zielony groszek. Antocyjany w dużym stężeniu są zawarte w owocach: aronii, truskawkach, żurawinie, czerwonych winogronach oraz warzywach: czerwonej kapuście i bakłażanach.

Witamina A jest odpowiedzialna za zdrowy wygląd naszej skóry, włosów, paznokci oraz oczu. Jej niedobór może się objawiać między innymi swędzeniem i szczypaniem oczu. Jest dostępna w maśle, żółtkach jaj kurzych oraz podrobach. Jej roślinny odpowiednik to karoten, który znajduje się w marchwi i morelach. Witamina E jest natomiast często nazywana witaminą młodości. Często współpracuje z witaminą A, ponieważ doskonale ze sobą współgrają. Dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy E, gwarantuje zwolnienie procesu starzenia się organizmu. Jest zawarta w kiełkach roślin oraz tłuszczach roślinnych, np. oleju słonecznikowym. Nie jest jednak odporna na działanie wysokich temperatur, dlatego warto jeść je na surowo, na przykład w sałatkach.

Witamina C ma wiele zastosowań. Jest silnym przeciwutleniaczem, wspomaga odporność organizmu na przeziębienia i bardzo korzystnie wpływa na stan skóry. Dostępna jest w owocach cytrusowych, aronii, porzeczkach, ale także w szczypiorku czy natce pietruszki. Ona również nie jest odporna na wysokie temperatury, dlatego należy jeść jak najwięcej surowych owoców i warzyw.

Możesz również polubić…