Czynniki obniżające poziom kwasów tłuszczowych

Czynniki obniżające poziom kwasów tłuszczowych omega 3 w organizmie:
• nadmierne spożycie kwasów omega – 6 w stosunku do omega – 3
• alkohol – szczególnie zmniejsza zapasy DHA (kwas dokozaheksaenowy)
• niedobór witamin z grupy B (niezbędne do przemian metabolicznych tłuszczy)
• niedobór witaminy E (chroni nienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenieniem)
• wiek (starzenie biologiczne obniża aktywność enzymów potrzebnych do prawidłowego metabolizmu tłuszczy).

Nieprawidłowa proporcja pomiędzy omega 6 i omega 3 w codziennej diecie jest najważniejszym czynnikiem obniżającym poziom kwasów tłuszczowych omega 3 w organizmie człowieka. Wynika to z tego, że ten sam enzym konwertuje kwasy tłuszczowe omega 6 i omega 3 do postaci, która jest potrzebna dla organizmu.
Proporcja omega 6 do omega 3, która umożliwia prawidłowe przyswajanie kwasów tłuszczowych omega 3 wynosi 1:1 (tzw. złota proporcja) do 4:1,
Współczesna zachodnia dieta zawiera znaczą przewagę omega 6, nawet 15:1 – 20:1. Organizm człowieka ma zdolność przekształcenia kwasów tłuszczowych omega – 6 np. kwasu linolowego w kwasy tłuszczowe omega 3 EPA i DHA, poprzez enzym delta-6 desaturaza.

Istnieje wiele czynników, które mogą zaburzyć funkcje tego enzymu i zablokować biosyntezę kwasów tłuszczowych omega 3 (EPA i DHA):
• podwyższony poziom cholesterolu we krwi
• podwyższona zawartość cholesterolu w diecie
• zwiększone spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych
• zwiększone spożycie kwasów tłuszczowych typu trans (margaryny, potrawy smażone, fast food)
• podwyższony poziom glukozy we krwi
• podwyższony poziom insuliny we krwi
• cukrzyca
• otyłość
• wiek poniżej 1 roku życia – delta – 6 desaturaza nie jest jeszcze aktywna
• starzenie biologiczne
• nadmierne spożycie węglowodanów – cukier i słodycze
• nadmierne spożycie alkoholu
• atopia – skłonność do alergii
• niektóre leki: aspiryna, kortyzon, leki przeciwbólowe.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz